De 3 Eijsjes op avontuur in Amerika - 2017

Dag 13 - Zion National Parc

Hallo allemaal,

Een dagje Zion National Parc ! En wat voor een dag weer !

Om half 8 werden we wakker en na wat ge app met Nederland en Sri Lanka en een lekkere douche hadden we een lekker Amerikaans ontbijtje. Ook hier weer prima in orde !

De rest van de dag hebben we dus in Zion doorgebracht. Zion staat vooral bekend om zijn canyons, maar er zijn ook groene bossen, droge woestijnachtige gebieden, hoge uitzichtpunten en diepe dalen. Vooral ook rotsen en zand in de bruin-rode kleuren die het park heel mooi maken. De aangelegde weg door het park is ook van bruin-rood asfalt. Maakt het vind ik een zeer mooi park. Maarten als bouwkundige vindt dat de weg goed aangepast is aan de natuur !

We reden eerst met de auto naar het visitor center. Vandaar mocht je niet meer verder met de auto het park in en namen we weer de free shuttle bus. Op het verste punt in het park (Temple of Sinawava) stapten we uit en was het de bedoeling om naar de Narrows te lopen. Eerst liep je ca 1,5 km langs de rivier, de zogenaamde Riverside Walk. Was vrij vlak en goed te doen, behalve dat het vandaag pittig heet is, namelijk 36 graden in de brandende zon. Ook werd het pad steeds versperd door grote squirrels, soort van eekhoorns. Er wordt voor gewaarschuwd dat je ze niet mag voeren (hier staat zelfs een boete voor van 100 dollar) en dat ze kunnen bijten, maar die beestjes zijn heel brutaal en komen zelf op de mensen af......met zo'n grote vind ik dat niet zo leuk......Op het eind werden onze gymschoenen verruild voor waterschoenen en liepen we verder door het water in de rivier. Marc en ik hebben laatst iets soortsgelijk gedaan in Italie en daar liep je redelijk goed over kiezelstenen. Hier lagen dikke keien en tegen de stroming in was het een pittige tocht. Af en toe zag je ook mensen in het water vallen omdat het zo moeilijk lopen was. Met deze hitte gelukkig niet zo erg. Gelukkig zijn wij wel droog gebleven. We hebben zo'n 1,5 uur door het water geploeterd, maar echt een nauwe kloof werd het nog niet. Dat viel ons eigenlijk wel wat tegen. Op de terugweg zijn we nog bij een andere halte van de shuttle bus uitgestapt om even een welverdiend ijsje te eten. Pas het eerste deze vakantie !

Om half 7 waren we weer in het hotel terug en na ons wat opgefrist te hebben gingen we eten in het kleine plaatsje waar we nu zitten, Kanab, in het Rocking V Cafe. Anders dan de naam doet vermoeden een heel goed restaurantje. De mannen hebben dan ook een overheerlijke (volgens hun eigen zeggen) ribeye steak gegeten. Ik heb het weer bij een lekker kippetje gehouden. Daarna nog lekker relaxen op de kamer.

Irene

Dag 12 - Over de scenic byway US 12

Vandaag reisden we van Moab naar Kanab. Een reis van bijna 600 km door prachtig natuurschoon.

We vertrokken om 10 uur na lekker ontbeten te hebben en nog wat inkopen te hebben gedaan. De eerste 200 km waren wat minder interessant. Reden voor Irene en Maarten om de oogjes nog even te sluiten in onze ruime Dodge Grand Caravan. Echter hierna hadden we alleen maar spectaculaire wegen. Eerste interessante gebied was Capitol Reef, het 4e nationale parc op onze reis. Hier hebben we een picnic gedaan op een mooie plek. Daarna reden we de US 12 op, een scenic highway, die we 115 mile (meer dan 160 km) hebben gevolgd. Deze highway wordt de mooiste genoemd in de staat Utah. En wij kunnen dat alleen maar beamen. Het landschap is indrukwekkend, en verschilt om de 10-20 km. Dan is er weer bosachtig gebied, dan puur rotsen in kleuren groen en grijs, dan weer in oranje en wit. De weg slingert zich omhoog en omlaag en je kan soms kilometers ver kijken. Het is moeilijk uit te leggen hoe mooi dit is, zelfs niet met de vele foto's die we maken. We maken ook filmpjes tijdens het autorijden om de prachtige beelden een beetje terug te kunnen halen. De hooggelegen wegen voor Escalante spanden de kroon. Onvergetelijk! Op de laatste kilometers van de U 12 kwamen we voorbij Bryce Canyon. We zijn nog wel uitgestapt bij wat uitlopers van de Bryce, maar hebben het park (waar we 3x zijn geweest, het is echt schitterend) rechts laten liggen omdat het onmogelijk is om alle parken te bezoeken.

Om kwart over 6 kwamen we aan in Kanab. We zijn bij de pizzahut gaan eten. In tegenstelling tot wat we tot nu toe hebben ervaren in Amerika, was de service echt super slecht. En de pizza ook nog (lauw en te kazig). Het is normaal hier om 20% fooi te geven (de bedieners krijgen bijna geen loon en teren op de fooien), en we geven dit ook iedere keer, maar deze keer hebben we het afgedaan met een schamele 5% (voor de moeite). Daarna nog even gesport in de gym en zwembad en verdere avond lekker ontspannen op de kamer.

Dag 11 - Canyons en Arches

Wat weer een prachtdag ! We komen nu (half 10 in de avond) terug van een lange, maar weer geweldige dag ! Ik ben moe, heb net lekker gedoucht en probeer nog even snel een verslagje te schrijven.

Om 8 uur waren we weer wakker. Ook hier in het hotel in Moab hebben we weer een goed ontbijt. Maarten kan zich weer uitleven met wafels bakken ! Maar ook heerlijk vers fruit ! Het wordt ook hier in Amerika zeker wel wat gezonder allemaal !

Nu we uit de Rocky Mountains zijn en hier in Utah zitten is het weer ook een stuk warmer geworden. Vandaag is het strak blauw en maar liefst 37 graden. Gelukkig is het wel heel droge hitte. Als je je rustig houdt goed te doen. Maar wij trekken er op uit en maken wandelingen ......dus ontzettend heet !!

Als eerste gaan we naar Canyonlands National Parc, hier een half uurtje vandaan. Bij diverse uitzichtpunten stoppen we en bekijken we de prachtige natuur. Bij de Grand View Point Overlook hebben we een wandeling gemaakt langs de rand van een canyon. Onbeschrijfelijk mooi ! Niet uit te leggen, dus maar naar de foto's kijken !

Tussen de middag eten we ergens op een picknickplek een broodje en een stukje rabarbertaart. Die picknickplekken hier zijn echt geweldig ! Op de mooiste lokaties staan er diverse soort van carports waaronder je lekker in de schaduw kunt zitten. Er is zelfs een soort van opritje bij waar je de auto neer kunt zetten. De plekken zijn zo ver van elkaar af dat je je buren niet kunt zien en je dus gewoon midden in de natuur zit. Heerlijk ! Daarna nog een wandeling gemaakt bij de Mesa Arch. Een mooie rotsachtige boog met op de achtergrond de canyons. Prachtig mooi !

Daarna weer verder naar Dead Horse Point State Parc. Op het eind van dit park had je een geweldige overlook ! In de vorm van een hoefijzer keek je op een rivier rondom enorme rotspartijen. Ook niet uit te leggen, dus maar weer foto's kijken !

Even verder op zagen we midden in de woestijn kleurrijke verdampingsvijvers waarin zout wordt geproduceerd. Ze waren felblauw van kleur ! Heel indrukwekkend !

Nadat we dit park gezien hadden en we inmiddels best moe waren en zeker oververhit besloten we om vandaag een keertje extra vroeg (al om 6 uur) te gaan eten. Dit omdat we het laatste park van vandaag, Arches, in de avond wilden gaan bekijken. Maarten wil mooie foto's van de zonsondergang gaan maken. En dat is zeker gelukt ! We hebben bij wat uitzichtpunten wat stops gemaakt onderweg naar de Windows. Daar zijn we tot half 9 gebleven, totdat de zon helemaal onder was. Adembenemend mooi. Maarten nam na een klimpartij op de rotsen met zijn bescheiden camera plaats tussen wat Japanners en Chinezen met enorme camera's. Hij heeft mooie foto's gemaakt ! Marc en ik zaten een stukje verderop op een paar rotsen te genieten van de mooie zonsondergang.

Om half 10 waren we dus weer op de kamer. Lekker douchen, even appen met Sanne, foto's kijken en nog wat lezen en dan weer lekker slapen !

Irene

Dag 10 - Drive and shop

Wat gaat het toch snel. We beginnen al aan dag 10.... Vandaag reizen we van Aspen-Snowmass Village naar Moab. Een tocht van zo'n 400 km.

Binnen onze reis met stad en natuur heeft Irene ook nog een parallele route samengesteld met hierin een aantal winkelketens die in Nederland niet voorkomen en waar ze in eerdere USA reizen met plezier heeft geshopped. Hiervoor zijn stops voorzien in San Francisco, Denver, Las Vegas, Honolulu, en vandaag in het bij shopaholics iets minder bekende Grand Junction. De tomtom brengt ons moeiteloos naar het afgelegen winkelcentrum. Irene werd afgezet (losgelaten) bij de winkel en Maarten en ik gingen eerst nog bij een aangrenzende supermarkt wat inkopen doen. Nadat we stiekem nog een donut hadden genuttigd gingen we de winkel in. Er werd meteen gevraagd of we bij Irene hoorden. Toen werden we naar een pashok gebracht met de naam Irene erop :-). Irene heeft wat leuke kleren gekocht hier. Het moet echter gezegd worden dat Maarten al meer kleren heeft gekocht dan Irene op de vakantie. Er is sprake van een shopking in plaats van een shopqueen.

Na deze stop reden we in 2 uur door naar Moab met onderbreking van een picnic op een hele mooie plek in de woestijn van Utah. Om 5 uur kwamen we aan in Moab waar we een mooi hotel hebben. Na het eten (bij Denny's, een typisch Amerikaanse keten waar het diner iets goedkoper is) reden we het Arches NP in (het ligt op 5 km van Moab) voor de zonsondergang. We hadden geen hoge verwachtingen aangezien het al aardig begon te schemeren en het erg bewolkt weer was. We werden echter getrakteerd op een fantastisch uitzicht bij het eerste uitzichtpunt in het park. Het leek wel of de rotsen in het park licht gaven, het was echt fantastisch mooi. We waren bijna alleen in het park. Een onvergetelijke ervaring! Morgen willen we hier overdag en in de avond naar terug gaan om het park verder te ontdekken. Een mooi vooruitzicht als we ons hoofd te ruste leggen in Moab.

Dag 9 - Prachtige Maroon Bells

Hallo allemaal,

Vandaag worden we om 8 uur wakker. Best laat, dus de jetlag is voorbij. Eerst vertrekken Marc en Maarten met z'n tweetjes om een wandeling naar de bergtop te maken. Het hotel ligt hier in zo'n wintersportplaats al hoog boven op een berg, dus ze hoeven de deur maar uit te lopen en de klimtocht kan beginnen. Dit in plaats van de sportschool ..... In de tussentijd heb ik gebeld met Nederland en Sri Lanka ..... Gelukkig maakt iedereen het goed ! Om half 10 waren Marc en Maarten weer terug. Ze hebben een mooie wandeling dwars door het bos gemaakt. Ze hebben de hele tijd gezongen .... haha......toch bang om beren tegen te komen !

Iets na 10 uur vertrokken we al. Eerst hebben we hier in het dorpje Snowmass Village bij een leuk tentje op het balkon ontbeten. Daarna met de auto naar het dorpje Aspen Highlands, een kwartiertje hier vandaan. Vandaar gingen we met een shuttlebus weer hoger de bergen in naar Maroon Bells. Echt weer een fantastisch mooi meer ! Afhankelijk van waar je stond en hoe het zonlicht viel nam het meer verschillende kleuren aan, van blauw, groen tot oranje-rood. Echt super ! Daar hebben we twee trails gelopen. Een was heel gemakkelijk, alleen langs het meer af. De tweede was iets zwaarder, wat meer berg op en heel kleine paadjes. Maarten vond het uitdagend genoeg. Het was weer schitterend mooi ! Geweldig mooi meer, prachtige bergen met sneeuw op de achtergrond en heel veel bloemen ! Wat een overweldigend natuurschoon hier ! Later gingen we weer met de shuttlebus naar beneden. Op de heenweg hadden we als chauffeur een oudere Amerikaanse mevrouw die uitleg gaf over de prachtige natuur om ons heen. Op de terugweg een oudere man die liedjes ging zingen terwijl hij ons naar beneden reed. Heel leuk ! Beneden aangekomen, wat eigenlijk nog heel hoog is hebben we nog heerlijk relaxed zitten koffie drinken. Genieten ! Daarna zijn we nog even door het dorpje Aspen gelopen. Een heel sjiek en duur wintersportplaatsje. Toen terug naar het hotel omkleden en hier in het dorpje Italiaans gaan eten. Dit dorpje bestaat uit 2 delen. Het hotel ligt in het hoogste gedeelte. Om te eten gingen we met de kabelbaan naar het lagergelegen gedeelte. We hebben weer lekker buiten zitten eten met uitzicht op de kabelbaan en het hogergelegen gedeelte van het dorpje. Was weer een heel gezellige lokatie !

Terug in het hotel zijn we nog een half uurtje in het bubbelbad gegaan en daarna relaxen op de kamer. Het was weer een super dag !

Irene

Dag 8 - Over de hoogstgelegen weg van de US

Voor vandaag staat een interessante rit op het programma: van Estes Park naar Aspen. Lang (400km), maar o zo mooi!

We vertrokken om half tien uit Estes Park en reden de US 34 op. De US 34 loopt door het bergachtige gebied van het Rocky Mountain NP. De weg stijgt naar 3.713 meter en is daarmee de hoogstgelegen doorgaande weg van de Verenigde Staten. Het mooie uitzicht werd helaas vaak ontnomen door de laaghangende wolken (als je van laag kan spreken op 3000 meter hoogte) maar er waren bij tijd en wijle ook stukken met een zeer mooi vergezicht. Op een van de hoogste punten van de berg zagen we in de verte een kudde van wel 30 Elks. We liepen over een heuvel om wat beter zicht te hebben op de imposante dieren. Even later was het nog mooier toen we vanuit de auto op een lager gelegen bosrand wel 10 Elks zagen in een heel mooi zonlicht. Volgens Irene leek het op een tafereel in de Droomvlucht in de Efteling, maar nu in het echt. We maakten ook nog een wandeling rondom het Irene Lake.

Rond 1 uur verlieten we het national parc. De natuur bleef echter afwisselend en mooi. Het werd zelfs betoverend mooi op US 24 waar we op de autobaan tussen hoge rotswanden reden. We hebben met de go pro doorlopend filmpjes gemaakt. In het laatste deel van de reis werden we opgeschrikt door een dode beer die langs de weg lag. Zag wel akelig uit, zo'n groot dier.

Om half 6 kwamen we aan in Aspen Snowmass, een beroemde en mondaine wintersportplaats. We hebben hier een erg luxe hotel (vergeleken met de cabin die we in Estes Park hadden, maar die was ook leuk). We hebben lekker gegeten bij een Mexicaans restaurant en hebben toen nog even in de hot tub (bubbelbad) gezeten. Daarna nog even lekker gechilled (zoals Maarten dat noemt) op de kamer voor het slapen gaan.

Dag 7 Rocky Mountain Park

Hallo allemaal,

Anders dan de vorige dagen worden we vanmorgen wakker met bewolkt weer. Hopelijk gaat het wel droog blijven.... Eerst hebben we een lekker, maar heel eenvoudig, typisch  Amerikaans ontbijt in het hotel.

Daarna gaan we naar het Rocky Mountain National Park. Aan het begin van het park kopen we eerst een parkpas voor vandaag en de komende dagen en de nog volgende parken. De bedoeling was de Bearlake Road af te rijden en daar te gaan wandelen. Helaas mochten we niet zover rijden in verband met drukte in het park. We hebben toen ergens de auto geparkeerd en gingen verder met 2 gratis shuttle bussen tot Bear Lake.

Vandaar uit hebben we een behoorlijk pittige wandeling gemaakt. Zelfs de mannen waren op het laatst moe. Ik vond vooral de heenweg zwaar vanwege de flinke klim. We zitten ook steeds op een hoogte van ca 3000 meter ! Je merkt dus wel dat het ijle lucht is. De wandeling ging eerst naar Nymf Lake. Heel erg mooi ! Daarna weer hoger klimmen naar Dream Lake. Zo mogelijk nog mooier ! Maarten kon zich ook goed uitleven met het klimmen en klauteren op rotsen ! Bij dit meer hebben we even wat gegeten : we hadden macaroni salade mee. Daarna nog een laatste zware klim, ook omdat de zon begon te schijnen, tot Lake Emerald. Ook prachtig, en bijna bij de sneeuw ! In totaal hebben we ruim 2 uur berg op gelopen. In de helft van de tijd zijn we daarna naar beneden afgedaald en met de shuttlebus terug naar de auto gereden. Op de terugweg zagen we in het dorp nog 5 elk's de weg over steken ! Geweldig ! Wat zijn die beesten trouwens groot ! Bijna net zo groot als een paard !

Om 5 uur waren we terug bij het hotel waar we ons meteen omgekleed hebben en weer op pad gingen. Vanavond naar een cowboy show met diner, Lazy B presenteert een chuchwagon Dinner en Western Entertainment avond ..... We wisten niet wat we konden verwachten maar het was hilarisch ! Vooral het eten.....we moesten een bord bijna in de keuken ophalen en daarna werd het eten door enkele cowboys uit een grote pan opgeschept. Wat vlees, een gepofte aardappel en bruine bonen.....we hebben wel eens lekkerder gegeten....haha.... De show daarna was leuk ! Echte western muziek ! Om half 9 was het weer afgelopen en om 9 uur vielen we in het hotel uitgeput op bed neer ! Het was een erg mooie, geslaagde dag !

Lieve groetjes,

Irene

Dag 6 - We verlaten de stad.

Vandaag gaan we de stad verlaten en gaan we de bergen in. Omdat we vandaag het grootste gedeelte van de dag in de auto zullen zitten, gaan we eerst naar met zijn 3'en naar de sportschool. Daarna hebben we ons opgefrist, de boel bij elkaar gepakt en hebben we ontbeten bij Panora Bread.

We gaan eerst nog voor een snelle verkenning van de stad Denver. Denver is de dunstbevolkste stad van de USA. Dit betekent dat het heel uitgestrekt is met weinig hoogbouw. En in geval van Denver: met heel veel parken en van die typisch Amerikaanse straten met vrijstaande villa's met veranda's en een ruime parkeerplaats voor een inpandige garage. Het doet in ieder geval heel vriendelijk en relaxed aan. We bezoeken het historisch centrum van Denver. Dit is echt verrassend mooi. Prachtige gebouwen (oude pakhuizen die zijn omgebouwd tot mooie appartementen complexen met gezellige restaurants), mooie verzorgde straten en een heel mooi station (met name van binnen). We hadden hier nog wel wat langer kunnen verblijven maar we moeten door naar de Rocky Mountains.

We laten dan vrij snel de stad achter ons en komen in een prachtig berggebied. We passeren een vreemd dorpje Black Hawk dat louter uit casino's bestaat. En we komen door het plaatsje Nederland. Na - zoals waarschijnlijk alle Nederlanders doen - een foto gemaakt te hebben bij het plaatsnaambordje, lopen we door het cowboy achtige dorpje dat ook nog een cannabis shop met een Nederlandse vlag heeft. We vervolgen de prachtige bergweg (Peak to Peak way) over de uitlopers van de Rocky Mountains. Het hoogste punt van de weg is 3000 meter! Net voordat we in Estes Park (onze verblijfplaats voor de komende 2 nachten) komen maken we nog een wandeling rondom een erg mooi gelegen bergmeer. Prachtig met al die hoge bergtoppen om je heen.

Het appartement is een typische Amerikaanse lodge zoals je die ook in de films ziet. Een rij van aaneengeschakelde houten huisjes met een loopveranda ervoor en een parkeerplaats recht voor je hut. Het is prachtig weer, dus we gaan nog even naar het zwembad. Daarna gaan we naar het dorp om wat te eten. We zitten nog even in een park waar twee cowboys de beste songs van John Denver vertolken. Erg leuk. Daarna hebben we (Maarten en ik in ieder geval) grote stukken vlees verorberd in een gezellige BBQ tent. De doggybag voor de resten hebben we - in tegenstelling tot de meeste Amerikanen - maar afgewezen.

Een mooie dag werd hiermee afgesloten. Morgen gaan we naar Rocky Mountain NP. Alleen jammer dat de weersvoorspelling niet zo goed is. Na alle voorgaande dagen met zonneschijn wordt er nu regen verwacht ....